Wouter Turkenburg

maker van speciale websites: www.wouterturkenburg.nl

specialist on the history ofjazz in Europe: www.historyofjazzineurope.eu

connecting jazz worldwide: www.iasj.com


Wouter Turkenburg - korte biografie

Aan het Conservatorium in Arnhem heb een studie klassieke gitaar gevolgd bij docent Hein Sanderink. Daarna heb ik muziekwetenschap gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens die studie speelde in in het orkest van de musical 'Maskerade' van Jos Brink, werd in adjunct-directeur van de Muziekschool Zuid en de Muziekschool Noord van het Muzieklyceum in Amsterdam. Ik gaf gitaarles, organiseerde lessen in Turkse en Marokkaanse muziek, richtte jazzcombo's op en leidde een big band.

In 1985 werd ik hoofd van de jazzafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In de jaren negentig groeide de jazzafdeling uit van ruim 20 Nederlandse studenten naar ongeveer 120 Nederlandse en internationale studenten. Gastdocenten waren onder andere Dizzy Gillespie, Pat Metheny en Michael Brecker. Samen met mijn collega uit Londen, Graham Collier, richtte ik de IASJ op, de International Association of Schools of Jazz.

Als Executive Director van de IASJ ben ik sinds 1990 nauw betrokken bij het tot stand komen van de jaarlijkse IASJ Jazz Meeting, telkens in een ander land. Ook was ik 8 jaar lang voorzitter van de EMC, de European Music Council, gelieerd aan UNESCO. In 2016 rondde ik mijn master opleiding aan het Koninklijk Conservatorium af met een presentatie van mijn onderzoek naar de geschiedenis van jazz in Europa.

De laatste tien jaar bouw ik websites gebaseerd op Joomla, een steeds beter wordend 'content management system'. In 2016 hield ik een 'keynote speech' tijdens de Nederlandse Joomladagen in Zeist. In dat najaar startte ik samen met anderen de Joomla Groep Leiden, de JUG071. Het maken van Joomla websites in mijn passie!

 


Wouter Turkenburg - biografie

Ik ben geboren in Singapore waar mijn vader bij de KLM op kantoor werkte. We verhuisden naar Parijs toen in drie jaar was. Een jaartje daarna voor het eerst naar Nederland, naar de kleuterschool in Bussum.

De laatste jaren van mijn basisschooltijd waren in Roermond. Een hele overgang: nieuwe vriendjes moeten zien te maken in de 'speelstraat', dialect leren spreken, en met het Gregoriaanse koor repeteren en optreden. Op zondagmiddag vlaai eten, meestal kersenvlaai van Bakkerij Smeets.

Tijdens de middelbare school in Weert vormde ik samen met Peer, Pier en Peter het bandje Gothic Novel, een unplugged groepje dat blues en popsongs speelde. We repeteerden op zaterdag bij ons in de grage. Op zoek naar het jongerencentrum waar we zouden optreden op een mistige herfstavond stond ons busje plotseling tot aan de assen in de Maas.

Vijftien jaar oud, op Koninginnedag wist ik het ineens: ik wilde musicus worden. Ik nam klassiek gitaarlessen van een leerling van Hein Sanderink. Een jaar later van Hein zelf die mij na de middelbare school door het voorbereide jaar loodste van het Stedelijk Conservatorium in Arnhem. Ook tijdens de conservatoriumstudie die begon in 1972 bleef hij mijn docent. Hij spoorde mij aan om in de zomer gitaarlessen te volgen bij Alexandre Lagoya in Nice, Frankrijk.

Tijdens de conservatoriumstudie groeide mijn interesse in muziekwetenschap. Het laatste jaar van het conservatorium in 1977 wist ik te combineren met het eerste jaar muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Ook kreeg ik een baantje als gitaarleraar aan de muziekschool van het Muziek Lyceum in Amsterdam.

Het geven van gitaarles aan zowel kinderen als volwassenen vond ik erg leuk en al snel had ik een lespraktijk van een paar dagen. Ook stond ik gedurende twee jaar een halve dag in de week voor de klas als muziekleraar aan de brugklassen in IJmuiden. Daar kwam ook nog eens een avond in de week lesgeven aan de gedetineerden van het huis van bewaring in Amsterdam, de 'Bijlmerbajes'.

Al dat lesgeven perkte ik drastisch in om mijn studie te kunnen afronden maar ook om in 1981-1982 in de musical 'Maskerade' te kunnen spelen van Jos Brink en Frank Sanders. De net beginnende Simone Kleinsma en de al wat bekendere Lucie de Lange speelden de vrouwelijke hoofdrollen net zoals Mary Michon en Hennie Ory. Het toeren in de bus door heel Nederland vond ik een feest.

In 1983 rondde ik de studie muziekwetenschap af en kreeg het predicaat 'cum laude'. Inmiddels was ik me al gaan toeleggen op organisatorisch werk aan het Muzieklyceum. Als adjunct-directeur aan zowel de Muziekschool Zuid als de Muziekschool Noord hield ik me bezig met het organiseren van onder andere Turkse en Marokkaanse muzieklessen voor de steeds toenemende aantal kinderen van migranten. Ook zette ik een big band op en organiseerde ik jazz lessen en jazz combo's.

Aan de Nederlandse conservatoria waarin begin jaren tachtig jazzafdelingen van start gegaan, veelal luisterend naar de naam 'lichte muziek afdeling'. Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag had een echte jazzafdeling waaraan in in 1985 als hoofd werd verbonden. Het eerste grote project dat ik daar organiseerde was dat met en rond tenor saxofonist Michael Brecker: drie dagen met lessen, master classes en concerten telkens in uitverkochte zalen.

Eind jaren tachtig was de jazzafdeling van het Koninklijk Conservatorium relatief klein: ongeveer dertig studenten. In de loop van de jaren negentig groeide dat aantal tot ronde de honderd studenten. Er kwamen veel taken op mijn af: bijna maandelijks gastdocenten organiseren, het afnemen van tentamens, het onderrichten van het vak jazzgeschiedenis, het promoten van de afdeling, het volgen van vergaderingen en betrokken zijn bij het algehele beleid van het conservatorium. 

Op initiatief van saxofonist David Liebman kwam de IASJ tot stand, de International Association of Schools of Jazz. In de jaren negentig groeide de door Graham Collier uit Londen en mij opgerichte vereniging van jazzscholen uit van ruim tien tot ruim tachtig leden. Als Executive Direcctor was ik verantwoordelijk voor het organisatorisch en administratief functioneren van de IASJ en ook voor het tot stand komen van de jaarlijkse IASJ Jazz Meeting, tekens in een ander land. De eerste in 1990 en de twintigste in 2010 vonden in Den Haag plaats.

Begin jaren negentig begon ik met het geven van het vak 'Inleiding in de Jazzgeschiedenis' aan de Universiteit Utrecht. Een tiental jaar later ook aan de Universiteit van Leiden. In 2016 behaalde in mijn master diploma aan het Koninklijk Conservatorium door onderzoek te doen naar de jazzgeschiedenis in Europa, er een scriptie over te schijven en een presentatie over te houden.

Vanaf het midden van het eerste decennium in de 21e eeuw ben ik steeds meer gefascineerd geraakt door het maken van websites in Joomla. In 2016 was ik keynote speaker tijdens de Nederlandse Joomadagen in Zeist waar ik sprak over Joomla en Jazz. Ook richtte ik samen met Peter-Paul Sloekers de Joomla Groep Leiden op die elke maand bij elkaar komt om over Joomla van gedachten te wisselen.


 

 

 

 

 

Jouw website ben jij.