In de serie ‘Meet de Pros’ spreek ik met Rachel Silton, als promotor werkzaam bij ‘Winter Jazz Fest’, een festival in de eerste helft van januari in New York, en met Jennie Wasserman, programmeur bij Kennedy Center in Washington, waar gedurende het jaar een serie jazzconcerten wordt gegeven. Ik krijg 10 minuten per persoon, stel beide dezelfde vragen en krijg vrijwel identieke antwoorden.

Voor de jazzmusicus is een goede website absoluut noodzakelijk. De jazzwebsite dient meerdere doelen. De belangrijkste: de programmeur moet overtuigd raken, de geïnteresseerde concertganger moet geïnformeerd worden, de fan wil muziek kunnen kopen. Hoe zet je zo’n multifunctionele website op?

Ondanks de veelheid van functies, moet de opzet van de website simpel zijn. De navigatie van de ene naar de andere pagina moet duidelijk zijn. De bezoeker moet weten welke de volgende stap is. De website is er voor de bezoeker en niet slechts een uitstalkast van de jazzmusicus.

Eén recente iconische hoofdfoto die alles in één keer zegt. Daarnaast een fotogalerie die meerdere sferen heeft.

Eén recente korte iconische video van een live-optreden die alles in één keer zegt. Daarnaast een YT-videokanaal met films van vorige, succesvolle optredens.

Een ‘pay-off’ van enkele woorden die de jazzmusicus typeert. Daarnaast een korte biografie van 10-20 regels met veel slagwoorden. Ook een wat langere biografie als achtergrondinformatie.

Een recent en bijgewerkt overzicht van de belangrijkste optredens. Daarnaast enthousiaste reacties van programmeurs, pers, publiek.

Een EPK, een ‘electronic press kit’ is een combinatie van foto, video en bio. Kan als download bestand worden aangeboden of te verkrijgen na het invullen van een contactformulier.

Programmeurs willen een band smeden met de jazzmusicus, willen samen optrekken. Lukt meestal niet meteen. Een ‘nee’ is het tweede beste antwoord. De jazzmusicus moet een strategie opbouwen om programmeurs te bewegen on samen te werken en een optreden te boeken.

Goede muziek is een vereiste. Een concept, een kader, een onderwerp waaraan de muziek is gerelateerd is eveneens nodig. Een persoonlijk, herkenbaar verhaal moet worden gepresenteerd, een sociaal thema, een ‘hook’, een prikkel die doet verlangen naar meer. Klinkende namen is geen vereiste. Er is altijd publiek dat interesse heeft in opkomend talent.

Sociale media hebben elk hun leeftijdsgroep. Insta: jong, FB: oud. Sociale media vervangen de website niet maar zijn eraan gekoppeld om achtergrondinformatie, sfeer en kleur te geven. Twitter lijkt minder belangrijk. De iconische foto en de video kunnen in aangepaste vorm op deze media worden gebruikt.

Een website moet een magneet zijn voor email adressen van geïnteresseerden. Een contactformulier waarop de bezoeker de interesse kan duidelijk maken is een vereiste. De jazzmusicus dient korte, relevante nieuwsbrieven te sturen, op regelmatige basis naar diverse groepen: programmeurs, kopers van geluidsdragers, bezoekers van optredens, fans.

Een website is ook een webwinkel. Kaartjes voor optredens met ‘meet and greet’ na afloop, aanschaf van geluidsdragers met speciale aanbiedingen, verzoeken tot het geven van ‘likes’ en nemen van abonnementen op sociale media: een website moet converteren.

In het begin moet de jazzmusicus alles zelf doen en zelf maken. Voor de content, de inhoud moet zelf worden gezorgd. Al snel is hulp nodig van experts die weten hoe je een logo moet maken, sociale media moet inzetten, de website moet opzetten. Gaat het allemaal goed en laten de inkomsten het toe dan behoren een ‘promotor’ en later en ‘manager’ tot de mogelijkheden.

WT jan 2020 ./.

Lees mijn blogs